Samen sterk tot 20 mei 2020

    30-04-2020

    ​We zitten al enige weken in een bizarre realiteit en het is nog steeds onzeker hoe de komende periode gaat lopen. Het kabinet heeft het bezoekverbod aan onder andere revalidatiecentrums verlengd tot 20 mei. Zowel het zorgpersoneel als de directie van Magentazorg vinden dit verdrietig en het grijpt ons enorm aan om cliënten van hun geliefde familieleden en naasten te scheiden. Toch begrijpen we het bezoekverbod en dat lichten we graag toe.

    Coronavirus buiten de deur houden
    Op dit moment zijn we erin geslaagd om het coronavirus buiten de deur van onze revalidatieafdeling te houden. Dit willen we graag zo houden. Ook slagen we er goed in om het coronavirus in bijna al onze 12 verpleeghuizen buiten de deur te houden. In de huizen waar er wel sprake was van een besmetting, is het ons gelukt om door strenge veiligheidsmaatregelen zoals geïsoleerd verplegen, de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Veiligheid van onze cliënten en medewerkers staat centraal.

    Er is elders in het land sprake van een pilot, waarin vanaf 11 mei wordt gestart met “oefenen” met een versoepeling van de bezoekregeling. We wachten de uitkomsten van deze pilot af. Het is belangrijk om zorgvuldig uit te zoeken hoe we stap-voor-stap weer bezoekers kunnen toelaten, zonder de veiligheid van onze cliënten in het geding te brengen.

    Gezondheid
    We moeten goed rekening houden met de gezondheid en de veiligheid van onze medewerkers. Helaas worden ook bij ons medewerkers ziek door het coronavirus. Dit zou kunnen betekenen dat we dan met minder mensen hetzelfde werk moeten doen. We kunnen dan de gebruikelijke kwaliteit van zorg niet meer garanderen en zullen genoegen moeten nemen met de best mogelijke zorg. We hebben nu nog steeds net voldoende personeel. Het wordt overigens nog spannend, want de vakantiemaanden komen er aan, waar roosters soms moeilijk rond te krijgen
    zijn.

    Samen doen
    Het verraderlijke van het coronavirus is dat je positief besmet kunt zijn, nog geen klachten hoeft te hebben en wel andere mensen kan besmetten. Daarom grijpt het zo om zich heen. Ieder bezoeker is dus een potentieel risico. We stellen de veiligheid van onze cliënten en medewerkers voorop en dit kan alleen wanneer wedit samen doen. Hoe verschrikkelijk we het ook vinden dat onze cliënten van hun geliefde familieleden en naasten worden gescheiden. De veiligheid, hygiëne en de best mogelijke zorg voor onze cliënten en onze medewerkers hebben op dit
    moment de hoogste prioriteit. Het is een duivels dilemma dat ook indringend wordt onderkend in onze gesprekken en contacten met de Ondernemingsraad en de Cliëntenraden.

    Geen bezoek, toch contact

    Er zijn ook lichtpuntjes; zo zijn er veel initiatieven uit de samenleving waarbij wij én onze cliënten kunnen zien en voelen dat we gesteund worden. Er wordt gezwaaid door de ramen, er wordt op afstand muziek gemaakt en gezongen, tulpen of taart bezorgd. Binnen de mogelijkheden worden we steeds creatiever om toch zoveel mogelijk contact te organiseren.

    De eerdere afspraken blijven gelden:
    • Er wordt door zorgmedewerkers 1x per week contact met de familie (1e contactpersoon) opgenomen om een update te geven. We nemen bij ernstige ontwikkelingen direct contact met u op. Samen met de manager zorg wordt dan gekeken wat binnen de mogelijkheden nodig is.
    • Via de telefoon, de post, of Skype (videobellen) kunt u nog steeds contactopnemen. Zorgmedewerkers ondersteunen bij het contact met het beeldbellen via of eigen telefoon of tablets met familie.
    • Ook kunt u informatie inzien via het cliëntenportaal.Vragen

    Vragen
    Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met het servicecentrum. Het servicecentrum is bereikbaar via (072) 575 31 30, maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur. Houd vol, help elkaar en blijf gezond.

    terug naar het overzicht
    Deel deze pagina:   Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel op Facebook Deel via e-mail Print