Een complete make-over

    03-02-2017

    Uiterlijk augustus 2017 moet de entree, het restaurant en de ruimtes daaromheen veranderd zijn in een bruisend hart van Zuyder Waert. Wij presenteren graag de plannen aan u. Aan het woord de voorzitter van de cliëntenraad, Elsbeth Hartkoorn, over de ontwikkelingen.

    “Het middengebied van Zuyder Waert is toe aan een facelift”, meldt Elsbeth duidelijk. “De wens voor een verbouwing is er al enige tijd, maar nu gaat het er echt van komen. Een totale make-over met als doel een warme en herkenbare plek waar iedereen zich prettig voelt. Niet alleen voor bewoners, maar ook hun familieleden, de medewerkers en vrijwilligers. Een plek die niet als instelling
    aanvoelt, maar een gevoel van huiselijkheid uitstraalt. Echt een plek waar we trots op kunnen zijn.”

    Focus op beleving
    Met nog twee andere leden van de cliëntenraad maakt Elsbeth deel uit van het zogeheten pleinteam. "Wij kijken natuurlijk vooral vanuit de bewoners en hun familieleden. Anderen bekijken meer de praktische zaken als financiën en onderhoud. Iedereen heeft een rol." Een rol die Elsbeth goed past met haar achtergrond als woonecoloog. "Ik vind het belangrijk dat wij letten op de beleving. Voelt het vriendelijk en uitnodigend?" Ook de balans in oog houden, noemt zij een aandachtspunt. "Aan de ene kant wil je dat de omgeving stimuleert, maar je wilt ook niet overprikkelen. Dus je zoekt naar een balans, want iedereen is verschillend. Je kunt niet van een gemiddelde bewoner spreken. Dus je probeert vanuit allerlei groepen te denken. Aan de mensen die nog rond kunnen wandelen, maar ook personen die in een rolstoel zitten en niet meer beseffen wie ze zijn. Bij deze laatste personen denk je wat meer aan de familie. Als die zich prettig voelen, blijven ze misschien langer zitten. Zo help je iedereen."

    Fase 1 (reeds gestart): de nieuwe entree
    Eerst wordt de entree vernieuwd. "Je komt straks binnen op een plein en je waant je hier buiten met planten, een bankje en een vloer die aan bestrating doet denken. Bij de koffiecorner start een winkelgebied met onder andere een supermarkt."

    Fase 2: het restaurant
    "De straat die naar achteren loopt, wat wij de Middenweg noemen, wordt een heuse winkelstraat met luifeltjes en etalages. De zijkant van het restaurant gaat ogen alsof je in een winkelstraat langs een restaurant loopt. Het restaurant wordt gemoderniseerd met multifunctioneel meubilair, en een akoestisch platfond. Dat vinden wij als cliëntenraad heel belangrijk. De Nis krijgt nieuw meubilair en gordijnen, en hiernaast komt nog een familiekamer waar bijvoorbeeld verjaardagen gevierd kunnen worden."

    Fase 3: nissen
    In deze fase wordt de huidige kapsalon omgebouwd naar een rookruimte, met daarnaast een biljart, in een café-achtige uitstraling. Ook wordt het middengebied verrijkt met nissen waar het fijn vertoeven is voor bewoners en bezoekers. De tweedekans kledingwinkel krijgt een prominente plek (op de plaats van de huidige winkelcorner).

    Fase 4: bibliotheek, waskamer en wellness
    "De waskamer krijgt een plek in de winkelstraat als een "stomerij". Hier kan ook kleding afgegeven worden om te laten merken. De kapsalon en schoonheidssalon komen terug in de winkelstraat. In deze laatste fase wordt ook een bibliotheek ingericht en komt er een gezellige zitkamer met groot televisiescherm."










    Foto's


    terug naar het overzicht
    Deel deze pagina:   Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel op Facebook Deel via e-mail Print