Meest gestelde vragen coronavirus

    24-03-2020

    Hierbij delen we de meest gestelde vragen over het coronavirus (COVID-19) voor cliënten, familieleden, mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers.

    Het kabinet heeft besloten om landelijk tot 28 april de deuren van alle verpleeghuizen te sluiten en geen bezoekers meer toe te staan. Het risico van besmetting voor onze kwetsbare ouderen en het zorgpersoneel is te groot. Magentazorg heeft persoonlijk met alle wettelijk vertegenwoordigers contact opgenomen om uit te leggen wat dit betekent voor zowel de cliënten als hun naasten.

    Welke extra maatregelen nemen we in de thuiszorg?
    • We verlenen thuis alleen nog zorg die medisch absoluut noodzakelijk is. Dit is maatwerk en afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Uw wijkverpleegkundige beoordeelt met een professionele blik wat dit voor u betekent. Zij maakt verantwoorde en zorgvuldige keuzes en bewaakt de medische zorg.
    • In samenwerking met andere zorgaanbieders zijn we speciale wijkteams voor cliënten met een corona-besmetting aan het inrichten. Deze medewerkers komen niet bij cliënten die niet besmet zijn.
    Wat betekenen de extra maatregelen in de thuiszorg voor mij?
    • Indien mogelijk, verlenen wij zorg op afstand. Het aanreiken van medicatie kan bijvoorbeeld telefonisch plaatsvinden.
    • Als het mogelijk is, vragen wij u gebruik te maken van hulpmiddelen om bijv. steunkousen aan en/of uit te trekken. Zo kunt u zelf of met hulp van uw mantelzorger/familie uw steunkousen aan- of uittrekken.
    • Wij doen meer beroep op uw naasten of bij het verlenen van de zorg, bijvoorbeeld bij het toedienen van oogdruppels of persoonlijke hygiëne.
      U kunt erop vertrouwen dat onze wijkverpleegkundigen verantwoorde en zorgvuldige keuzes maken.

    Wat kan ik doen om verspreiding van het coronavirus bij mij thuis te beperken?

    • Zorg dat u een handzeeppompje en papieren handdoekjes, keukenrol of servetten in huis heeft. Onze medewerkers kunnen dan bij binnenkomst en weggaan hun handen wassen.
    • Was zelf ook goed uw handen vóór het zorgmoment.
    • Ook zal de collega u bij aanvang van het werk vragen of u geen klachten heeft.
    • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
    • Bewaar voor zover dat mogelijk is 1,5 meter afstand.
    • Zorg dat uw gezinsleden en medebewoners tijdens het zorgmoment niet in dezelfde ruimte zijn.
    • Heeft u klachten aan uw luchtwegen, moet u hoesten of niezen, met daarbij koorts van 38 graden en hoger? Neem dan contact op met uw huisarts.
    • Informeer Actiezorg aan huis als u klachten heeft, getest moet worden door de GGD of wanneer u een huisgenoot heeft die ziek is of besmet is met het coronavirus.

    Is het veilig om post te versturen naar mijn geliefde/familielid?
    De kans dat uw geliefde/familielid wordt besmet met het coronavirus door middel van het aanraken van post is zeer klein. U kunt dus post blijven versturen.

    Wat is de procedure bij een mogelijke coronavirus besmetting?
    Bij een mogelijke besmetting wordt er contact opgenomen met de behandelend arts. Deze beslist aan de hand van de richtlijnen van het RIVM of overgegaan wordt op isolatie. Zo nodig wordt een test op het coronavirus afgenomen. Met betrekking tot beschermd verplegen hanteert Magentazorg de richtlijnen van het RIVM. Bij een vastgestelde besmetting overlegt de coördinerend specialist ouderengeneeskunde van het corona crisisteam direct met de GGD over te nemen maatregelen. De familie/geliefde van de cliënt wordt hierover persoonlijk geïnformeerd.

    Ik maak me zorgen om mijn geliefde/familielid. Wat nu?
    Wij kunnen ons voorstellen dat u zich zorgen maakt om uw geliefde/familielid. Weet dat wij bij ernstige ontwikkelingen direct contact met u opnemen. Samen met de managers zorg wordt dan gekeken wat binnen de mogelijkheden nodig is.

    Hoe blijf ik op de hoogte van zorg van mijn geliefde/familielid?
    Het zorgteam houdt u wekelijks telefonisch op de hoogte. Ook verwijzen we u door naar informatie in het cliëntenportaal.

    U kunt u zelf contact opnemen met uw geliefde/familielid per telefoon of post. We zijn aan het kijken naar andere oplossingen, zoals videobellen (Skype, Facetime etc.) met eventuele hulp van het zorgpersoneel.

    We realiseren ons dat dit besluit erg vervelend is. We hopen op uw begrip in deze uitzonderlijke situatie. De veiligheid, hygiëne en de best mogelijke zorg voor onze cliënten hebben op dit moment de hoogste prioriteit.

    Hoe zit het nu met was en boodschappen?
    Wanneer u gewend bent om boodschappen of de was te doen voor uw geliefde/familielid, kunt u dit afgeven op de locatie ‘s morgens tussen 10:00 en 11:00 uur en ‘s middags tussen 16:00 en 17:00 uur. Graag duidelijk gelabeld met de naam en afdeling, zodat het duidelijk is voor wie het is bedoeld. Het ophalen van vervuilde was is in overleg met het zorgpersoneel.

    Mogen vrijwilligers de verpleeghuizen in?
    Nee, ook vrijwilligers mogen de verpleeghuizen niet meer in.

    Ik heb vragen, waar kan ik terecht?
    U kunt contact opnemen met het servicecentrum. Het servicecentrum is bereikbaar via (072) 575 31 30, maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur.

    Wat zijn de hygiënemaatregelen?
    Onze medewerkers houden zich strikt aan de hygiënemaatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Deze maatregelen zijn:

    • Was je handen regelmatig
    • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
    • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze direct in de prullenmand
    • Ook hier geldt: als medewerkers neusverkouden zijn én keelpijn hebben én hoesten en daarbij koorts hebben, dan zijn ze vanzelfsprekend niet meer aan het werk.

    Ik ben zelf verkouden en/of aan het hoesten, maar ik heb geen koorts. Kan een zorgmedewerker wel bij mij thuis komen werken?
    Wanneer u zich houdt aan de hygiënevoorschriften, dan kan de medewerker komen werken.

    Hoe gaan we om met dagbesteding voor de thuiswonende cliënten?
    De dagbesteding heeft de deuren gesloten tot 10 april. Cliënten worden persoonlijk geïnformeerd wanneer ze weer terecht kunnen.

    De medewerker (van Actiezorg aan huis) komt bij mij binnen zonder beschermende materialen (bijvoorbeeld geen mondkapje). Is dit wel veilig?
    De extra beschermende materialen zijn niet nodig, wanneer de hygiënemaatregelen worden nageleefd. Wij volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM. Mocht het landelijke advies veranderen, dan nemen we dit over.

    Hoe gaan we om met openbare ruimten, activiteiten en bijeenkomsten?
    Onze zorgmedewerkers (met direct of indirect contact met cliënten) mogen tot in elk geval 10 april niet deel nemen aan bijeenkomsten. Het vermijden van congressen, symposia, scholingen en dergelijke, kan bijdragen aan het beperken van de risico’s op verspreiding van het COVID-19 virus.

    Verder zijn alle groepsactiviteiten afgelast tot 28 april. Ook mag in het restaurant van Zuyder Waert, Oudtburgh en Hoog Duinen geen lunch/koffie meer worden genuttigd.

    Ontwikkelingen
    We monitoren de situatie dagelijks, houden de ontwikkelingen in de gaten en onderhouden nauw contact met het RIVM en de GGD. Op de website van het RIVM (www.rivm.nl/coronavirus) kunt u terecht voor de meest actuele informatie rond het coronavirus.

    terug naar het overzicht
    Deel deze pagina:   Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel op Facebook Deel via e-mail Print